Jobber du i blant med 32-bits footage i After Effects og må levere filer tilbake i samme fargespekter uten å redusere kvaliteten det grann?
Min gamle lærer Wicus skrev en god artikkel om dette som jeg bistod med research til.
Hvis du ikke er så stabil i engelsk, her er den oversatte artikkelen, men trykk på lenka for å se illustrasjonsbildene:
Arbeid med LogC Opptak: Artikkelen forklarer en metode for å håndtere LogC-opptak, ofte generert av Arri Alexa, innenfor Adobe After Effects, og betoner viktigheten av å være kjent med LogC og rec709 fargerom.
Fargeinnstillinger: Det anbefales å endre fargedybden til "32 bits per channel (float)" og arbeidsrommet til "HDTV (Rec. 709)" for å sikre at alt opptak vises i Rec709 mens man arbeider.
Interpretasjon av Klipp: For å korrekt "tolke" opptak i LogC-fargerom, brukes "Color Management" fanen i After Effects. Her velger man kildefargerommet siden After Effects ikke støtter LUTs og i stedet bruker ICC-fargeprofiler.
Kombinering av Opptak i Forskjellige Fargerom: For å kombinere opptak i forskjellige fargerom, som for eksempel LogC og rec709, må man tolke hvert klipp riktig før man setter dem sammen i en kompositt.
Bruk av ICC Profiler: ICC-profiler brukes for å kompensere for After Effects' manglende støtte for LUTs. Selv om ICC-profilen ikke er en eksakt match for ArriLogC-til-rec709 3D LUT, er den ikke-destruktiv og påvirker ikke det endelige opptaket.
Utgangsinnstillinger for Rendering: Når man rendrer, er det viktig å matche fargerommet og bitdybden til det mottatte opptaket. Man bør også velge "Universal Camera Film Printing Density" fra utgangsprofilen for å sikre riktig fargerom.
Levering av Fil til Redaktør: Etter rendering bør filen leveres til redaktøren som vil lage en dailies-versjon for å integrere den i redigeringen. Redaktøren beholder LogC-renderet for å konformere denne filen når redigeringen fargekorrigeres.
Spesielle Tilfeller: For opptak i høyere bildefrekvens for å oppnå en "slow-mo" effekt, som automatisk vil ha metadata som begrenser After Effects til kun å tolke filen som Rec709, foreslår Martin Eriksen en enkel løsning: Rendre den rå filen uendret som Prores 4444 og deretter bringe den tilbake til After Effects og følge samme arbeidsflyt