top of page
  • Martin Ask Eriksen

AI-gjennombrudd i spillindustrien: Valve baner vei

Jeg er en livslang gamer. Jeg har minner fra barndommen av å sitte på fanget til storebroren min å se han spille klassiske spill som Warcraft, Diablo, Monkey Island, og flere store titler på både SNES og SEGA. AI brukes jo til å kontrollere "computeren" til å styre karakterer utifra hva du gjør og foretar deg, men nå har Valve sin spillplatform Steam valgt å ta et kvantesteg framover.


"How did you take an arrow to the knee?

Jeg er glad for å se at Valve nå åpner sin platform for at spillutviklere lettere skal få godkjent og kategorisert spill med at AI-generert innhold. Jeg så en Skyrim VR-ChatGPT mod for en stund tilbake hvor NPCs svarer 'live' med nye replikker, og såfremst at innlastingstida blir skjerpa har jeg stor tro på denne retninga! (Link til selve Mod'en, og link til videodemo).

Skyrim
Skyrim VR

I tillegg til Live AI tenker jeg at man nå kan komme til å ha det lettere med å generere helt nye spill-assets, som med Luma AI som jeg har nevnt tidliere. Jeg har også sett kule eksempler der hvor folk bruker Midjourney til å generere bildeteksturer, og Blender for å dra det ut til å bli 3D-modeller (lenke her).


Indie o'hoy

Jeg ser på disse endringene som en mulighet, ikke en trussel. Selv om AI kan generere kunst, kode og lyd, så må disse elementene fortsatt justeres av spillutviklerne. Dette er spesielt viktig for indie-utviklere som nå kan bruke mindre tid på produksjon, noe som åpner døren for mer innovasjon og kreativitet i spillene de lager.

Baldurs Gate 3, winner of 6 awards at The Game Awards

Nylig gjorde jo Larian Studios rent bord da de høstet samtlige priser for spillet Baldurs Gate 3. Larian har holdt på siden 1996 og BG3 er jo et AAA-spill, men de er dog enda regna som indie-utviklere. Jeg husker da deres eldre spill Divinity kom ut på Kickstarter, det var tider det!


Konklusjon

Jeg syns at Valves tilnærming til AI-generert innhold reflekterer en balanse mellom innovasjon og ansvarlig bruk. Jeg er utrolig stoked på hvordan AI vil forme fremtiden for spill, spesielt kombinert med VR.

Dette skulle forestille en Valve-ansatt robot som skifter mening om Ai i spill :) Midjourney-bilde animert med Photoshop og After Effects



bottom of page